ontheiceandbeyond

Alla inlägg under september 2012

Av Erik Olsson - 29 september 2012 18:43

Gårdagens match mot Hammarö var en riktig plattmatch. Förlust med 2-6.

Vi får hoppas att det stämmer att genrepet innan serien ska vara dålig så går det bra i premiären istället.

Av Erik Olsson - 28 september 2012 13:59

På matchdag har jag olika rutiner som jag följer. Det är skönt att ha något inplanerat och jag vet precis vad jag ska göra.
Till frukost äter jag alltid havregrynsgröt. På söndagarna brukar vi få gå på is på morgonen annars går jag en promenad för att vakna till.
Jag äter alltid 2st smörgåsar med nutella. Jag tejpar klubban ute i ishallen. Jag värmer upp i en specifik ordning. Jag har en speciell "handshake" med pontus. Jag går alltid ut sist ur omklädningsrummet. Jag åker sist ur mittzon när matchen ska börja. Det är ganska många men det känns som sagt bra med alla!

Av Erik Olsson - 27 september 2012 23:24

Idag var det juniorträning, jag var med där för att få åka lite skridskor och förbereda mig för imorgon. Jag gick alltså inte in för fullt utan tog det mer eller mindre lugnt.

Efter träningen genomförde jag mina tester för det lilla träningsprojektet jag håller på med i skolan. Att förbättra min spänst.
Jag gjorde två olika tester: Vertikalt upphopp och stillastående jämnfotahopp.
Resultat;
Vertikalt upphopp: 66cm

Stillastående jämnfotahopp: 285cm

Vertikalt upphopp genomför jag med hjälp av en penna och vägg. Jag står intill väggen raklång och sträcker upp armen så långt jag kan, sedan gör jag en markering där. När jag hoppat håller jag i pennan och när jag är som högst i hoppet sätter jag dit en ny markering. Jag mäter då mellan första markeringen och sedan markeringen efter ett av hoppen. Efter tre försök mäter jag det bästa.

Stillastående jämnfotahopp står jag helt enkelt bara still och hoppar så långt fram jag bara kan. Precis som i det första testet gör jag tre olika försök och mäter det bästa.

Nu ska jag sova och ladda för match imorgon. Hammarö står för motståndet. En match som är mycket viktig med tanke på att det är seriepremiär på söndag. Imorgon ska i stort sett allt fungera som vi tränat på och det ska vara som en genrep inför premiären. Hammarö har alltid bra lag och jag tror det blir en jämn tillställning men vi går ur matchen med det större leendet än de.

Av Erik Olsson - 26 september 2012 21:02


 

Av Erik Olsson - 26 september 2012 20:04

Som jag skrev igår så skulle jag gå på is imorse och det gjorde jag också. Började med att åka runt och dribbla lite med pucken för att bli varm och få in känslan. Efter "drölet" tränade jag på handledsskott, jag lägger upp 10-15 puckar och bara nöter skott på mål. Jag gjorde det 5-6 gånger någonting sånt. Sen tränade jag backhandskott. Samma procedur där, bara nöta, nöta, nöta! Backhand är något som är väldigt effektivt i matcher. Eftersom många är dåliga på backhand förväntar sig inte målvakten att man skjuter backhand. Blir jag bättre på backhand kan jag lova att det blir en av många vinnande faktorer som gör att jag uppnår projektets mål.
Efter backhand tränade jag på att skjuta i skäret. Jag börjar på blålinjen och trampar in mot mål och trycker ett skott när jag fortfarande trampar. Precis som med backhand är många dåliga på det här, de glider och kollar var de ska skjuta innan de skjuter, då vet målvakten att han ska skjuta.
Sen tränade jag på att lägga "flippass". Också en viktig del att kunna lägga puckar i luften utan att den fladdrar(studsar) när den landar.

Till sist var det dags att trampa ur benen. Jag har en fallskärm som jag använt under sommaren och sorungit med. Idag testade jag den på isen.
Jag tycker det fungerade riktigt bra. Man känner direkt att det tar i benen. Här kommer jag åt den explosiva delen inom fysiken men även snabba fötter!
Riktigt nöjd att det fungerade så bra! Se videoklippet:)

Av Erik Olsson - 25 september 2012 22:31

Idag har jag kört ett pass på gymmet och ett pass på isen.

Vid 13 tiden åkte jag till gymmet och idag var det överkroppen som skulle få bekänna färg.
Jag värmde upp med 5 min löpning och några töjningsövningar i TRXen.
När jag tränar med TRX så är det intervaller som gäller, inga reps. Detta för att få det så likt ett byte i hockeyn som möjligt. I hockeyn är ett byte mellan 20-45 sekunder och därför kör jag intervallerna i 40 sekunder och 40 sekunder vila.
Jag har märkt nu när jag tränat denna typ av träning att det också är väldigt pulshöjande. Efter varje set kör jag 8-10 grodhopp för att hålla pulsen uppe, då blir det ett konditionspass också.
Så här såg dagens pass ut:
Rygg 40sek x 3
Rygg 40sek x 3
Rygg/Axlar 40sek x 3
Biceps 40sek x 3
Biceps 40sek x 3
Bröst 40sek x 3
Bröst 40sek x 3
Triceps 40sek x 3
Mage 40sek x 3
Mage 20reps x 3

Efter gymmet var det hem och äta och vila.

Isträningen började 18:50.
Idag var ganska lik gårdagens träning med många spelsysten och så.

Imorgon har jag ingen vanlig isträning utan det är frivillig träning för de som jobbar skift på förmiddagen. Jag ska träna på puckteknik och olika skottövningar mm. Men exakt vad jag gjorde får ni läsa imorgon! :)

Av Erik Olsson - 24 september 2012 22:38

Träningen var helt ok, bra fart och bra passningar.
Vi körde mycket "femvis", styrspek, uppspel, PP och BP.
Innan träningen kör vi "twotouch". Vi står i en ring och trixar med fotboll. Efter det springer jag alltid 5-10 min för att bli riktigt uppvärm. Löpningen följs av stretch och sedan några stegringslopp.
Direkt efter träningen joggar vi ner 10 minuter och stretchar.
Så nu sitter jag här och har precis fått i mig föda. Imorgon väntar ett pass på gymmet på förmiddagen. Då ska jag gå igenom överkroppen bara för underhållande styrka. På kvällen är det is igen, men nu är det dax att sova. Träna/äta/sova ni vet ?

Av Erik Olsson - 24 september 2012 14:59

Som träningsprojekt valde jag att förbättra min spänst. Jag har nu skissat klart schemat för de nästkommande 5 veckor och hur jag ska träna för att få bättre spänst. Idag eller imorgon ska jag göra testerna och sen kan träningen börja.


Iallafall, än så länge idag har jag varit på Hälsokompaniet och kört gym.
Jag körde för att få bättre explosivitet. Övningar:
5 min löpning
5 min rodd Detta för att jag skulle köra med tunga vikter, minska skaderisken och för att vara koncentrerad på vad som väntade.
RYCK:
1x8 60 kg
4x4 70 kg
BENPRESS:
4x5 170kg
BENSPARK (framsida lår):
4x4 95kg
Jag avslutade med bålstabilitet med fokus på mage med TRX. Där körde jag 3x25.


Nu har jag fått i mig mat och ska plugga lite innan jag åker iväg på träning. Känner mig taggad eftersom jag ej varit på is sedan i onsdags. Peace

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<<
September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards